Ana içeriğe atla

Lizbon Günübirlik Tur Rehberi | Lizbon / PORTEKİZ


 

Herkese merhabalar. Portekiz/Coimbra’da Erasmus yapıyorum. Bugün Lizbon’a gideceğim. Sadece ilk durağımız olan Terreiro da Paço’ya metro aracılığıyla geldim. Ondan sonrasını yürüyerek devam ettim. Rotamın son durağından ise otobüsle tekrar otogara geçerek Coimbra’ya döndüm. İsterseniz turumuza başlayalım. 

1.      Lizbon Katedrali, Largo da Sé 1, 1100-585 Lisboa

Burası lizbon katedrali. 12. Yy da inşa edilmiş ve Lizbon şehrinin en eski katedralidir. Burası eskiden Araplar tarafından cami olarak kullanılmış ama sonradan portekizin ilk kralı buradaki camiyi yıkıp yerine bu katedrali inşa ettirmiş. Bu nedenle sadece ibadet merkezi olarak değil Arapların geri dönmesine karşın kale olarak kullanılmış. Daha sonraları depremlerden etkilenmiş ve farklı değişimlere uğramış. Ama O günlerden günümüze kadar gelmeyi başarmış.

Aynı zamanda yine bu yol üzerinden geçen meşhur “28 no lu tramvay” ı görüyoruz. Eğer isterseniz binme imkanınız tabiki var. Ama biz yürümeyi seçtik.

https://lisbongo.com/tr/llizbon-tramvay-28/

2.      R. Augusta, Lisboa

Şimdi ise Rua augusta’dayız. Burası lizbonun şehir merkezinde bir cadde. Cadde içerisinde alışveriş yapılabilecek dükkanlar kafeler bulunuyor.

3.      Praça do Comércio, 1100-148

Lizbonun şehir merkezinde bulunan bu meydanın adı prasa do komerkio. Aslında eskiden daha farklı bir adı varmış ancak 1755 de yaşanan depremden sonra bu adı almış. Yaklaşık 200 yıl boyunca portekiz krallarının sarayı bu meydanda yer almış. Ancak tabiki depremle beraber onlar da yok olmuş.

Ortada bulunan heykel ise Kral I. Jose’ye hizmet eden Portekizli bir devlet adamının heykeli bulunuyor. İsmini ekranda görüyorsunuz. Bu adam dönemin en önemli bakanıymış hatta hükumetin gizli başkanı olarak biliniyormuş.

4.      25 Nisan Köprüsü, Pte. 25 de Abril, Lisboa

Bu köprü tejo nehri üzerine kurulmuş bir asma köprüdür. Burası önceden salazar köprüsü olarak adlandırılıyormuş ancak 25 Nisan 1974 günü gerçekleştirilen darbe sonrası 25 Nisan köprüsü olarak adı değiştirilmiş.

Karanfil devrimi olarak adlandırılan bu olay 24 Nisan 1974 günü Portekizi temsil eden Paulo de Carvalho’nun Eurovision şarkı yarışmasındaki E depoi do adeus isimli parçasının çalınmasıyla başlatıldı. Bu bu şarkı aslında askeri birliklerin harekete hazırlanması için bir sinyaldi.   Ertesi gün 25 Nisan 1974 saat 12.15'te Zeca Afonso'nun Ulusal radyo kanalında seslendirdiği Grandola, Villa Morena adlı şarkısının çalınmasıyla ise ikinci sinyal verildi. Bu gizli sinyal ise askeri birliklerin operasyona başlaması için verilmişti. Bu darbenin başarılı olmasının en büyük sebebi darbeyi halkın desteklemesiydi. Şiddet kullanılmadan gerçekleştirilen bu darbe sayesinde Portekiz diktatörlükten demokrasiye geçmiştir. Aynı zamanda portekizin Afrika’da devam ettirdiği sömürgeci politika ve sürdürdüğü savaşta sona ermiştir. Karanfil devrimi adını da askerlerin tankların ve silahların namlularına karanfil takmalarından ve şiddet kullanmamalarından almıştır. Hatta izlediğim 25 nisan darbesini anlatan bu filmde sivillerin güvenliği için kırmızı ışıkta bile geçmediklerinden bahsediliyor. Tankın hemen yanında ise praça da comercio ya giden otobüs görünüyor. Hazır otobüse denk gelmişken biz de yolumuza devam edelim...

https://ensina.rtp.pt/artigo/grandola-a-cancao-de-jose-afonso-que-serviu-de-sinal/#:~:text=Neste%20epis%C3%B3dio%20tamb%C3%A9m%20se%20fala,pelos%20Emissores%20Associados%20de%20Lisboa.

5.      Pastéis de Belém, R. de Belém 84 92, 1300-085 Lisboa

Geldik portekizin meşhur turtasına. Pasteis de belem ve pastel de nata. Şimdi bu iki turta arasındaki fark nedir diye sorabilirsiniz. Pasteis de belem yalnızca lizbonda üretiliyor. Hatta sadece lizbonda üretilmesinin sebebi tarifinin sır gibi saklanması olduğu söyleniyor. Portekizin diğer tüm yerlerinde satılan turta ise pastel de nata dır. Ben daha önce pastel de nata tatmadım. Şimdi de ilk kez pasteis de belem tadacağım.

6.      Jerónimos Manastırı, Praça do Império 1400-206 Lisboa

Arkamda gördüğünüz bu yapı Jeronimos manastırı. 1500 lü yılların başında Portekizli ünlü Vasco da Gama’nın yolculuğa ilk çıktığı yere yakın inşa edilmiş. 1500 lerde başlanan manastırın inşaası 100 yıl sürmüş ve her yıl için 70 kg altına mal olmuş. Bu altınlar halktan alınan vergilerle finanse edilmiş. 70x100 dersek kaç paraya mal olduğunu siz hesaplayın artık.

7.      Padrão Dos Descobrimentos, Av. Brasília, 1400-038 Lisboa

Geldik kaşifler anıtının yanına. Bu anıtın doğu ve batı yakasında olmak üzere toplamda 32 farklı portekizli kaşif bulunuyor. Bildiğiniz gibi en önemli ticaret yollarından biri olan ipek yolu zamanında osmanlı imparatorluğunun denetimindeydi ve yolu kullananları vergilendiriyordu. Avrupalılar da bu durumdan rahatsız oldukları için alternatif bir yol bulma umuduyla okyanusları keşfe çıktı. Bu sayede avrupada denizciliğe verilen önem arttı. Keşifler sonucu avrupa hızla zenginleşmeye başladı. Tabi bu zenginleşme beraberinde sömürgeciliği de getirdi. Artık bu anıta baktığınızda ne gördüğünüz size kalmış.

Bunlar arasından ünü daha fazla olan Vasco da Gama doğu tarafında 3. Sırada yer alıyor. Vasco da gama ümit burnunu keşfetti. Bu keşif sayesinde portekizden gemiyle Afrika'nın doğusuna gidip oradan da Hindistan'a denizden ulaşmanın mümkün olabileceğini gösterdi. 

8.      Belém Kulesi, Av. Brasília, 1400-038 Lisboa

Arkamda gördüğünüz belem kulesi de 16. Yy da Vasco da gama anısına yaptırılmış. Kule başta şehri koruma amacıyla yapılmış, daha sonra ise gümrük merkezine dönüştürülmüş.

Lizbon turumuzun sonuna geldik. Daha görülecek çok fazla yer var ama zaman ve bütçe işin içine girince şimdilik bizden bu kadar. Videomu beğendiyseniz abone olmayı ve like atmayı unutmayın. Kendinize iyi bakın, hoşçakalın.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEWOL FACİASI

     16 Nisan 2014 saat 07:30 Güney Kore’de Sewol feribotu ağırlıkta lise öğrencileriyle beraber toplamda 476 kişiyi taşıyordu. Üçüncü kaptan Park Han-kyul ve  dümenci  yani ikinci kaptan Cho Joon-ki dümendeydi. Geminin Maenggol Kanalı'na  girmesine yaklaşık 4 km kalmıştı. Saat 08:20 Üçüncü kaptan,   ikinci kaptana direksiyon sisteminin otomatik pilottan manuel direksiyona geçirmesini söyledi. Çünkü Maenggol Kanalı, bir gemiyi içinden geçirirken aşırı dikkatli olmayı gerektiren güçlü sualtı akıntılarına sahipti. Olay anında koşullar sakindi ve Sewol sıklıkla kullanılan bir rotayı izliyordu. Kanalın farklı bölgeleri sığ suları gibi tehlikelerle doluyken feribotun yolunda şimdilik böyle zorluklar yoktu. Kimilerine göre   ikinci kaptan bu yolu aşmak için yeterinde iyi ve deneyim sahibi değildi. Ancak Kore deniz güvenliği mahkemesi’nin soruşturma raporlarına göre aynı kaptanın farklı gemide birden çok kez bu kanaldan geçtiği belirtiliyordu. Peki gemi kanala yaklaştığı zaman, ik

Süpersonik ses dalgalarıyla orman yangınları sondürülebilir mi?

Ateş pek çok kültürde kutsal sayılır; ışığının beden, ısısının ise ruhu olduğu düşünülürdü. Kimi uygarlıklar ateşe tapındılar. Zerdüştler ateşe, aydınlığa bakılarak ibadet ederler. Çünkü aydınlığın Tanrıları Ahura Mazda’nın fiziksel temsili olduğuna inanırlar. Ortodokslar kutsal Cumartesi günü Kudüs’teki Yeniden Diriliş kilisesinde mucizevi şekilde beliren bir aleve tanık olmak için toplanır. Baharın gelişinde Nevruz ateşi yakılır ve üstünden atlanır. Peki bu ateş nasıl oluşur? Ateşin oluşması için yanabilen bir maddenin tutuşma sıcaklığında oksijen ile temas etmesi gerekir. Yakıt ve oksijen sürekli temas halindeyse yanma sürekli olur. Alevin sönmesi de oksijenin ya da yakıtın yok edilmesi veya sıcaklığın düşürülmesi ile mümkündür. Bir orman yangınının sönmesi için birkaç yöntemimiz vardır. Bunlardan birisi yakıtın tükenmesini beklemektir. Yani tüm orman yok olduğunda yangın sönecektir. Başka bir yöntem ateşin hava ile temasını kesmektir. Bunu da ateşin üzerine su dökerek yapabil

NASA Okyanusları Keşfetmeyi Neden Bıraktı? | Eski haritalardaki canavarlar

     Dünyamızın yüzde 70’i sularla kaplıdır. Kalan %30 luk kısmın yaklaşık %30’u çöl %11’i buz %24’ü ise dağlıktır. Bu durumda insanların Dünya üzerinde normal şartlarda yerleşebileceği yaklaşık %10 alan vardır. Antarktika hariç Dünya’nın neredeyse tüm kıta yüzeyi araştırılmış olsa da okyanuslarımızın sadece %5 lik kısmı keşfedildi ve haritalandı. Bu da demek oluyor ki okyanusların %95i tamamen bilinmezlikten ibaret. Bilinmeyen şeyler genellikle ilgi çekicidir. Çünkü bilinmeyen boşluğu doldurmak insanın hayaline kalmıştır. Okyanusların bu bilinmeyen boşluğunda dans eden deniz kızlarını da hayal edebilirsiniz, devasa bir canavar balina da hayal edebilirsiniz. Büyük keşifler çağı olarak bilinen 1500 lü yıllarda denizciler bilinmeyen sulara yelken açıyorlardı. Bu uçsuz bucaksız sulara yelken açmak o dönemler için cesaret isteyen bir işti. Çünkü bu günkü gibi iletişim imkanlarının olmaması bir yana okyanusların derinliklerinde yaşayan bir canavarla karşılaşabileceklerini düşünürlerdi