Ana içeriğe atla

6 ilginç bina tasarımı

    


    İnsanların barınmak ve sığınmak için kendilerine ait alanlara ihtiyacı vardır. Bu geçmişin insanı için de bu günün insanı için de böyledir. Bir süre sonra işin içine inançlar, aşklar, güç gösterileri, anıtlar gibi farklı bir çok faktörler de eklenmiştir. Bazı yapılar o kadar büyük ve dayanıklıdır ki binlerce yıl öncesinden günümüze kadar gelmiştir. Bazıları o kadar görkemlidir ki bir ülkeyi simgeleyecek duruma gelmiştir. Bazıları o kadar yüksektir ki bulutları deler geçer. Bazıları temelindeki yumuşak yapı sebebiyle tehlikeli görüldüğünden yıkılmış, bazıları da koruma altına alınmış. Bu gün sizlere Dünya üzerinde inşa edilmiş bana enteresan gelen birkaç yapıdan bahsetmek istiyorum.

1-     Üzerinde şelale olan bina Liebian Building

Çin’de bulunan Liebian isimli bu bina üzerinde bir şelale bulunduruyor. Tonlarca suyu saatlerce devirdaim yapan bu binanın saatte ne kadar elektrik harcadığını siz düşünün.  Bu sebeple şelalesi sürekli çalışır vaziyette tutulamıyor. Bu bina insan yapımı şelaleler arasında Dünya’nın en büyüğü olma özelliği taşıyor. Tonlarca su yerden tam 108 metre yukarıdan aşağı dökülüyor. Boyutu 121 metre olan binanın şelalesi çok nadir, sadece özel günlerde açılıyor. Dökülen su her ne kadar devirdaim yapıyor olsa da kimileri harcadığı elektrik sebebiyle bunu bir israf olarak nitelendiriyor. Ancak binanın reklam ve tanıtımına yapılacak harcamalar yerine böyle bir tasarımın kendi reklamını yapacağı için mantıklı olduğu düşüncesini savunanlar da var. Peki siz ne düşünüyorsunuz? Yorum olarak yazabilirsiniz.

2-     Dünyanın en saçma binası

Bu seferki yapımız Türkiye’den. Google’a Türkçe olarak “Dünya’nın en saçma binası” yazdığınız zaman Kahramanmaraş il özel idare binası olarak kullanılan bu bina karşımıza çıkıyor. Binanın böyle nitelendirilme sebebi ise binanın neredeyse %60lık bölümünün kullanılamıyor olması. 1994 yılında hizmete açılan bina 2.110 metrekare alana kurulu sarı, mavi ve kırmızı renklerle şehrin birçok yerinden kendisini belli ediyor. İl özel idaresinin kapatılmasının ardından Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’ne devredildi. Ardından yıkılması planlanan binanın ciddi masraflardan dolayı bir türlü yıkımına başlanamadığı düşünülüyordu. 10 Ocak 2022 yılında yıkım işlemlerine başlanan bu binanın yerine en az 1500 araçlık otopark ve meydan yapılması planlanıyor.

3-     Bergama Ulu Cami

Sultan Yıldırım Bayediz tarafından 1399 yılında yaptırılan bu cami bu gün İzmir’in Bergama ilçesinde bulunmaktadır. Cami’nin görünümü normal olsa da üzerinde ilgimi çeken bir ayrıntı var. Bu caminin üzerinde kendi etrafında dönebilen hareketli sütunlar bulunuyor. Bunlara denge sütunu deniyor. Deprem sonrası binada herhangi bir oturma olursa bu silindirler sıkışıyor ve dönemez hale geliyor. Bu fikir sadece Bergama Ulu Cami’de değil birçok farklı tarihi yapıda da görülüyor. Bu camideki sütun ise 620 yılı aşkın süredir sorunsuz bir şekilde dönebiliyor.

 Kunsthaus Graz (Konsthaus Gratz)

Tasarımı sebebiyle Dünya’dan olmadığını düşündüren ama içerisinde Dünya’ya dair modern sanat eserlerini bulunduran bir yapı. Avusturya’nın Graz kentinde bulunan Kunsthaus Sanat Müzesi. Geleneksel mimariden tamamen farklı olan bu yapı adeta uzaydan gelmiş bir yaratık gibi görünüyor. Mimarları tarafından da “friendly alien” yani “uzaylı dost” olarak adlandırılıyor.

Bu yapının biraz gerisinde, hemen yanında bulunan Mur nehrinin üzerinde Murinsel adlı bir başka yapı bulunuyor. Mur adası da denilen bu yapı iki yakayı birbirine bağlıyor.

5-     Wanda Vista

İstanbul’un bağcılar ilçesinde bulunan bu otel belirli açılardan bakıldığı zaman sanki kağıttan bir bina gibi gözüküyor. Sebebi ise tasarımında gizli. Binanın üçgen tasarımı ile bu görünümü elde edilmiş. Üçgen tasarımın özelliği ise Kuzey cepheye direkt bakan dairesinin olmaması.

6-     Dynamic Tower

Türkçe karşılığı Dinamik Kule olan bu bina aslında sadece bir tasarım. Yani daha henüz oluşturulmamış bir yapı önerisi. Bu kule 420 metre uzunluğunda. 80 katlı ve aynı zamanda hareketli bir gökdelendir. Hareketli olması için her kat dönebilecek şekilde tasarlanmıştır. Bu da binanın şeklinin değişken olmasına sebebiyet veriyor. Kulenin tamamının rüzgar türbinlerinden ve güneş panellerinden güç alması planlanıyor. Bu türbinler döner katların arasına yerleştirilecek ve bina döndükçe kendi elektriğini üretecek. 2008 yılında binanın mimarı gökdelenin 2010 yılında tamamlanmasını beklediğini söyledi. 2009 da ise 2011 de tamamlanacağını söyledi. Bu gün 2022 yılında ise inşaat halen başlamamış ve şantiye ile ilgili resmi bir duyuru yapılmamıştır.

Sizlere ilgimi çeken 6 tane yapıdan bahsettim. Eğer sizlerin de ilgisini çeken yapılar varsa yorum olarak yazın. Dünden bu güne milyonlarca yapı milyonlarca ilginç ve eşsiz tasarımlar. Kimileri beğenilmiş, kimileri pek beğenilmemiş. Güzellik veya çirkinlik özneldir. Ancak kesin olan şu ki bunların hepsi birer eşsiz tasarımlardır. Bakalım gelecekte nasıl tasarımlarla iç içe yaşayacağız...


KAYNAKÇA

https://www.dezeen.com/2018/07/31/china-waterfall-building-skyscraper-guiyang/

https://www.donanimhaber.com/Dunyanin-en-sacma-binasi--101897

https://www.aa.com.tr/tr/gundem/dunyanin-en-sacma-binasinda-yikim-calismalari-suruyor/2544705

https://www.dailysabah.com/turkey/demolition-begins-at-worlds-most-ridiculous-building-in-kahramanmaras/news

https://www.milliyet.com.tr/emlak/uzaktan-bakinca-yaratiga-benziyor-kunsthaus-64410

https://en.wikipedia.org/wiki/Murinsel

https://www.youtube.com/watch?v=ZnnPJgqcYDU

https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Tower

https://bi-ozet.com/2016/10/05/mar-yapi-baskani-ozkok-gunesli-basin-ekspres-yolu-degerine-deger-katiyor/

https://maryapi.com.tr/devam-eden-projeler/wanda-vista.aspx

https://bilgitara.com/donen-tas-denge-sutunu-ne-ise-yariyor/

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lizbon Günübirlik Tur Rehberi | Lizbon / PORTEKİZ

  Herkese merhabalar. Portekiz/Coimbra’da Erasmus yapıyorum. Bugün Lizbon’a gideceğim. Sadece ilk durağımız olan Terreiro da Paço’ya metro aracılığıyla geldim. Ondan sonrasını yürüyerek devam ettim. Rotamın son durağından ise otobüsle tekrar otogara geçerek Coimbra’ya döndüm. İsterseniz turumuza başlayalım.  1.       Lizbon Katedrali, Largo da Sé 1, 1100-585 Lisboa Burası lizbon katedrali. 12. Yy da inşa edilmiş ve Lizbon şehrinin en eski katedralidir. Burası eskiden Araplar tarafından cami olarak kullanılmış ama sonradan portekizin ilk kralı buradaki camiyi yıkıp yerine bu katedrali inşa ettirmiş. Bu nedenle sadece ibadet merkezi olarak değil Arapların geri dönmesine karşın kale olarak kullanılmış. Daha sonraları depremlerden etkilenmiş ve farklı değişimlere uğramış. Ama O günlerden günümüze kadar gelmeyi başarmış. Aynı zamanda yine bu yol üzerinden geçen meşhur “28 no lu tramvay” ı görüyoruz. Eğer isterseniz binme imkanınız tabiki var. Ama biz ...

Ayaklarınla da tat alabilirsin

      Size bir soru: Hangi canlı ayaklarıyla tat alabilir? Siz bunu düşünürken ben hem cevabı hazırlayım hem de biraz bir şeyler anlatayım. Bildiğiniz gibi canlılar birbirlerinden farklı özelliklere sahiptir. Aslında bu her canlıya verilmiş bir süper güçtür. Önemli bir güçtür. Ama o türe ait her canlıda bu güç bulunduğu için pekte önemli değildir. Mesela köpeklerin burnu insanlara göre binlerce kat daha fazla koku ayrıt eder. Köpek balıkları suyun içindeki kan kokusunu kilometrelerce öteden alır. Çitalar saatte 100km hıza kadar ulaşabilir, elektrikli yılan balıkları elektrik üretebilir aynı şekilde vatoz balıkları da öyle. Kaplumbağalar çok uzun yaşayabilirler. Tembel hayvan günün 18 saatini uyuyarak geçirebilir. Bu da bir süper güç sonuçta. Ağaçlar ve su yosunları oksijen üretir. Keçilerin göz bebekleri dikdörtgendir. Kuşlar uçar, balıklar suyun altında solunum yapar daha binlerce şey sayılabilir. Bizim sorumuza gelelim. Hangi canlı ayaklarıyla tat alabilir? İşte bu...

SEWOL FACİASI

     16 Nisan 2014 saat 07:30 Güney Kore’de Sewol feribotu ağırlıkta lise öğrencileriyle beraber toplamda 476 kişiyi taşıyordu. Üçüncü kaptan Park Han-kyul ve  dümenci  yani ikinci kaptan Cho Joon-ki dümendeydi. Geminin Maenggol Kanalı'na  girmesine yaklaşık 4 km kalmıştı. Saat 08:20 Üçüncü kaptan,   ikinci kaptana direksiyon sisteminin otomatik pilottan manuel direksiyona geçirmesini söyledi. Çünkü Maenggol Kanalı, bir gemiyi içinden geçirirken aşırı dikkatli olmayı gerektiren güçlü sualtı akıntılarına sahipti. Olay anında koşullar sakindi ve Sewol sıklıkla kullanılan bir rotayı izliyordu. Kanalın farklı bölgeleri sığ suları gibi tehlikelerle doluyken feribotun yolunda şimdilik böyle zorluklar yoktu. Kimilerine göre   ikinci kaptan bu yolu aşmak için yeterinde iyi ve deneyim sahibi değildi. Ancak Kore deniz güvenliği mahkemesi’nin soruşturma raporlarına göre aynı kaptanın farklı gemide birden çok kez bu kanaldan geç...